Svar: Yoghurt - hvornår?
18. september 2018
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Tak for dit fine spørgsmål :)
Du kan give dit barn surmælksprodukter - det vil sige f.eks. naturel sødmælksyoghurt eller A38 - begge dele lavet på sødmælk og dermed med 3.5% fedtindhold fra dit barn er 9 måneder. MEN i meget små mængder. Der kan gives ½ dl ved 9 måneders alderen stigende til 1 dl. ved 1 års alderen.
Det anbefales, at du køber de neutrale produkter, og selv tilsætter frugt som topping - frugtmos, revet eller moset frugt - fremfor at købe yoghurt med tilsat frugt. Yoghurt med tilsat frugt indeholder ofte en del sukker.
Imellem 1-2 års alderen kan du begynde at tilbyde surmælksprodukt af letmælkstypen (1.5% fedtindhold). Det tæller med i det samlede mælkeregnskab, og det anbefales, at børn fra 1 års alderen tilbydes ca. 350 til max 500 ml mælk/surmælksprodukt dagligt.
Til børn under 2 år anbefales IKKE surmælksprodukter med højt proteinindhold som f.eks. skyr, fromage frais, ymer og ylette.
Med hensyn til de smoothies du kan købe, som indeholder yoghurt, så skulle dette være behandlet på en måde, som gør at børn godt kan tilbydes dette tidligere. Smoothies skal dog generelt ses som en snack og ikke som et lødigt måltid...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat held og lykke - og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske