Svar: Yoghurt - hvornår?

18. september 2018

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære mor

Tak for dit fine spørgsmål :)

Du kan give dit barn surmælksprodukter - det vil sige f.eks. naturel sødmælksyoghurt eller A38 - begge dele lavet på sødmælk og dermed med 3.5% fedtindhold fra dit barn er 9 måneder. MEN i meget små mængder. Der kan gives ½ dl ved 9 måneders alderen stigende til 1 dl. ved 1 års alderen.

Det anbefales, at du køber de neutrale produkter, og selv tilsætter frugt som topping - frugtmos, revet eller moset frugt - fremfor at købe yoghurt med tilsat frugt. Yoghurt med tilsat frugt indeholder ofte en del sukker.

Imellem 1-2 års alderen kan du begynde at tilbyde surmælksprodukt af ...

Annonce

... letmælkstypen (1.5% fedtindhold). Det tæller med i det samlede mælkeregnskab, og det anbefales, at børn fra 1 års alderen tilbydes ca. 350 til max 500 ml mælk/surmælksprodukt dagligt.

Til børn under 2 år anbefales IKKE surmælksprodukter med højt proteinindhold som f.eks. skyr, fromage frais, ymer og ylette.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Med hensyn til de smoothies du kan købe, som indeholder yoghurt, så skulle dette være behandlet på en måde, som gør at børn godt kan tilbydes dette tidligere. Smoothies skal dog generelt ses som en snack og ikke som et lødigt måltid...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat held og lykke - og fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre